tirsdag 8. mars 2011

Slange i paradis!



Her om dagen var vi på en sandbank, altså en plass midt i havet der det kommer frem områder med sand når det er lavvann. Der vi var finnes sandbanken kun hver 2. Uke. Det var helt paradisisk (hvis det er et ord). Vi snorklet og plasket rundt. Folk brukte solfaktor 50 og 60 (jeg visst ikke det fantes 60 engang!) og ble allikevel solbrent.. så sola tok rimelig godt ute på havet! Men det var herlig! 

I går var det fotballkamp mellom innfødte og studenter fra TICC, for de som kjenner meg ørlite grann vet de at jeg elsker å spille all ballidrett bortsett fra fotball som jeg virkelig ikke kan fordra. Altså jeg bare så på.. Det var en skokk med unger der som hoppet på oss og var helt i ekstase, utrolig herlige! Det virker som de har mangel på kos og nærhet, siden de er helt utrolig til å skulle bli løftet og holdt. Gutter på 3-4 år som vil bli båret og kost med.. vet ikke om det er normalt jeg? Kan det være fordi en Tanzaniansk mor har i gjennomsnitt 5,7 barn og at de rett og slett bare hungrer etter oppmerksomhet?
...På vei hjem møtte vi på en slange, jeg var helt overbevist om at det var en levende slange og i rent overlevelsesinstinkt hoppet på Elin som har MYE større slangeskrekk enn meg, så jeg tror ikke hun var den rette og henvende seg når en slange var på ferde. Uansett, den var død. En av masaiene var også med oss på veien og han trodde det måtte være en black mamba.. hjelpe og trøste sier jeg bare! Vi googlet den når vi kom hjem og fant ut at denne kunne bli opp til 4,3 meter lang(!!!!!) Hvis jeg møter på en slange på 4.3 meter tror jeg at jeg bare legger meg ned og dør uten å kjempe for mitt liv… Ser vi slanger på området vi bor har vi fått beskjed om å rope ”MASAI”. Da kommer de og tar stakkaren. Måten de dreper på er visst at de kaster den først opp i lufta så den skal bli svimmel også slår de den i hodet når den lander..
I går startet vi på prosjektbeskrivelsen til bacheloropppgaven. Det er ganske mye jobb men godt å komme i gang. Jeg tenkte jeg skulle skrive et innlegg om hva vi faktisk skal skrive om en dag også.
Pga av vannmangel i Tanzania fører det igjen til strømmangel. Det er strømrasjoneringer og strømmen går i hytt og pine. Onsdag og torsdag  har vi feks ikke strøm i det hele tatt.

Nå ligger jeg på senga og slapper og er tidlig trøtt som vanlig. (vi er to timer foran Norge..) Tidlig i seng og tidlig opp, det er topp for et A menneske som meg!
God natt folkens!

(siden det tar rimelig lang tid å poste ett innlegg er dette skrevet i går og publisert i dag)

jeg har hørt rykter om at mammaen til Kine leser bloggen min, så her er et bilde av henne ;-) 
















Her er slangen vi så, den var kanskje 1.5 meter



















2 kommentarer:

  1. Hei Ingrid!
    Høres ut som du har det flott,ja! Men skikkelig skummelt med den slangen . Svart mamba er faktisk verdens raskeste(20 km/t) og nest giftigste(bare slått av kongekobraen)slange. Så jammen bra den ikke var levende!!
    Litt mer fredelig her. Kom nettopp hjem fra tur med Ludvig rundt heia. Snøen smelter nå og det er utrulig mange spennende lukter i brøytekantene. (For de som er interessert i sånt). Kos deg videre. Skal hilse fra Signe

    SvarSlett
  2. Hei pappa! (jeg regner med det er du som har skrevet selv om du oppgir deg selv som anonym;-)) Så koselig at Ludvig får være hos dere og brukt seg litt! Vil tror det er mye spennende lukter som kommer frem nå ja..

    Vi leste også hvor rask mambaen var ja.. var ikke akkurat noe mer betryggende.. dessuten var det noen som mente vi hadde sett en baby mamba og at mambaene kunne legge opp til 90 egg(!) så det betyr vel gjerne at det er endel fler i område..... æsj jeg tramper i bakken og prøver å ikke tenke på det! Stor klem

    SvarSlett