torsdag 31. mars 2011


Her er det strømrasjonering for alle pengene om dagen! Ingen strøm i går og ingen strøm i dag.. I går var det fryktelig varmt og vi hadde fått beskjed om at strømmen kom til å være borte hele natta.. da er det ikke bare bare å ligge i en klam myggnetting… I går var en super kos kveld allikevel, da satt vi i restauranten på senteret og spilte Kokkelimonke. Det er et morsomt spill for dere som ikke har prøvd det! Vi skulle i praksis igjen i dag og tok en tidlig kveld. Plutselig kom strømmen på og da hørtes det jubelrop fra alle kanter! Du verden så herlig det er med vifte i taket!!

I dag har vi intervjuet en dame som jobber som det en kan sammenligne med en hjelpepleier i Norge på sykehuset. Vi skal også intervjue en sykepleier og en lege, dette er for å undersøke kunnskapsnivå og finne ut hvor og hvordan ting kunne vært gjort annerledes for å bedre situasjonen for barn som er i en ond sirkel av diaré og underernæring.
Lille barnet som jeg har nevnt før som bor hos bestemor er fortsatt på sykehuset. Hun ser bedre ut og har et mye mer våkent blikk, men har fått et rart utslett i hele ansiktet og hun er surklete i lungene og puster svært fort og hun bruker magemusklene sine for å klare puste skikkelig. Jeg vet ikke hvor eller om hun er alvorlig syk , hun blir uansett skrevet ut i morgen… Bestemoren har alltid vært  kjempeblid og imøtekommende med oss og ønsket oss velkommen flere ganger  hver gang vi ser henne, i dag synes jeg derimot hun hadde et trist og sliten drag over ansiktet… Stakkars bestemor.. Vi skal hjem til henne og barnet i uka som kommer.

Vi drar fra sykehuset akkurat når visitttiden er og det er litt av et syn! Store folkemengder strømmer til, og som alltid i flotte fargerike klær. Elin mener det ser ut som et 17. Mai tog som kommer gående!

Det ser ikke akkurat ut som et 17.mai tog når det er visitt tid på Sørlandet sykehus……


5 kommentarer:

  1. Er pleierne på sykehuset positive til at dere er der, intervjuer osv?
    Høres varmt ut uten vifte! Hvor mange grader har dere?
    Hvordan går det med formen? Er det malaria-tbl. som slår deg ut?
    ps. Vi fikk en nydelig middag hos Kjetil i går :)

    Klem fra mamma

    SvarSlett
  2. Det ble mange spørsmål på en gang :)
    Vannet på Zanzibar så helt nydelig ut! mamma

    SvarSlett
  3. Jeg vil hverken si at de er positive eller negative til at vi er der.. Men de fleste synes det var helt greit å skulle bli intervjuet hvertfall.. ellers så er det vanskelig å kommunisere med dem, de er rimelig dårlig i engelsk selv om hele sykepleieutdanningen deres er på engelsk.(vi bruker tolk i intervjuene) Formen er egentlig fin, tror ikke det er tbl som gjør at jeg har problemer med maten, uten at jeg er sikker.. men det begynner og slite litt på, så håper (og tror) det snart går seg til... Hørte rykter om deilig middag ja, blir helt imponert jeg og skulle gjerne vært der, helst bare for en grov brødskive med leverpostei ;-) Stor klem!

    SvarSlett
  4. Gøy med 17. mai-tog i sjælvaste Tanza. Men hvorfor kler de seg til fest(?) fordi det er visittid? Er det fordi de har muligheten til å få barna sine undersøkt, liksom?

    Hvis ikke formen din blir bedre snart - kan du ikke få noen til å undersøke deg? Eller det er kanskje ikke så mye å få undersøkt der du er nå...?!

    Bli bra! :)

    -Kjetil

    SvarSlett
  5. Kjetil: De går alltid kledd sånn, de hadde ikke pyntet seg, men alle klærne deres er i sterke flotte farger :) Og nei de er der ikke for å få barna sine undersøkt. Jeg tror bare de har sterke familiebånd og er der for hverandre, de kommer med mat og klær og sånne ting... På føde og barsel avdeling feks må de ha med seg dobøtte, veneflon, håndklær, mat, drikke og noe til å legge babyen i selv..

    Jeg føler ikke noe behov for å få meg undersøkt akkurat, det gjør jeg bare hvis jeg er dødsyk ;-) Og det er jeg slettes ikke nå! kyss til deg min kjære

    SvarSlett