mandag 2. mai 2011

kjøre og kjøre, knipse og knipse!


Da var jeg nok en gang tilbake til senga mi i Tanga, som faktisk begynner og føles litt som hjem.
Fra Tanga til Mikumi, der vi var på safari, er en ca 7 timer lang biltur. Vi var seks jenter på tur. Selve kjøreturen synes jeg var helt fantastisk. Tanzania har en helt fantastisk natur og nå som det har regnet en stund er det grønt og frodig!

Der vi skulle overnatte på safarien var det superkos. Små hytter med ”hage” ut i det fri hvor det vandret både giraffer og zebraer og andre dyr man vanligvis bare ser på bilde. Naturen der var også helt fantastisk, skikkelige afrika-savanner..

Helgen har bestått av MYE kjøring. Første dagen var vi på en to-timers tur hvor vi fikk sett masse forskjellige dyr. Dagen etter var det  opp kl seks for å ut og jakte etter flere dyr. Jeg må si at safari er flott det, men kanskje ikke akkurat mindblowing for min del. Jeg oppdaget til forundring rimelig fort at safari drar man på for å ta bilder..! Noe så dølt! Det er hyggelig med et fint bilde av en  giraff i solnedgang altså men det får være måte på. Den siste dagen var vi på jakt etter løver som vi enda ikke hadde sett, jeg hadde ladet ut speilreflekskameraet og hadde det ikke med meg. Da vi endelig så en løve og flere av oss ikke tok bilde ble guiden helt fra seg. ”What!? No picture with big camera!?”.Jeg prøvde og si slapp av det er ingen fare, men han bare ristet på hodet.. Jeg for min del nyter mye mer og sitte og titte og oppleve naturen i stedet for å være så besatt av å skulle få alt fanget av kamera. For hva skal jeg med 40 bilder av en zebra? vise det til dere? Tror ikke akkurat dere er mer interessert enn meg i det.. Ellers var turen preget av et par dårlige piker, to av jentene ble syke og lå og kastet opp ++. Så på turen hjem ble det faktisk av enkelte inntatt fire immodium pluss reisesyketablett, haha!
Konklusjon: Safari er best med deilig musikk på øret og titte på dyrene og Afrikas natur, og la kameraet ligge igjen hjemme for å få maksimalt utbytte! Dette er ikke en anbefaling til andre, men for meg var det sånn







2 kommentarer:

  1. Dette var nok en flott beskrivelse av hva du opplever - du skriver godt!
    Jeg er enig ang. det å ta mye bilder, da rekker en ikke å leve i øyeblikket - og livet består av øyeblikk!
    Klem fra mamma

    SvarSlett
  2. Ingrid!
    Dette var veldig god lesning. Interessant vurdering av turist vs opplevelse-delen av å værepå safari. Det er vel det de fleste har en tendens til å gjøre; å ta bilder av livet som fyr forbi i stedet for å leve i det. Koste meg i hvert fall med dette innlegget, ser fram til flere :-)

    -Klem Kjetil

    SvarSlett