onsdag 18. mai 2011

130 barnehagebarn…!



(jeg skrev dette på mandag men da hadde vi ikke internett)

I dag har vi hatt besøk av 130 barnehagebarn fra en barnehage i nærheten av her vi bor.
Vi har vært i barnehagen de går i også, for en måned tid siden, da hadde vi aktivitetsdag med diverse poster. Det hadde vi også i dag. Barna er utrolig herlige og alle går i rosa uniform. De er som barna generelt i Tanzania, utrolig kontaktsøkende og har veldig behov for nærkontakt. Jeg og Stine har hatt ansvar for danseposten, det var en suksess! Forrige gang slet vi litt med organiseringen på grunn av våre swahiliferdigheter men i dag hadde vi med oss oversettere som hjalp utrolig godt. Barna har fått mat og brus her i dag. Mange av de er virkelig sultne og er overlykkelige for å få utdelt mat, noen prøver også å lure unna og late som om de ikke har fått. Det er ikke akkurat kult å si ”sorry jeg vet at du ikke får nok mat hjemme, men det er bare en til hver". Brus er heller ikke hverdagskost og forrige gang var det flere av barna som kastet opp stakkars..

Det beste synes jeg er når de fremfører en spesiell sang med dans til som de har lært i barnehagen. De barna kan virkelig bevege seg og har en rytme vi andre bare kan drømme om! Jentene samler skjørtet mellom bena og vrikker på rompa på en veldig fascinerende måte, og ikke tro at guttene er noe dårligere!

Nå er det bare dager igjen her.. bacheloroppgaven er ferdig og det er bare å suge til seg siste del av Afrika. I dag skal vi si farvel til fadderbarnet vårt, i kveld blir det litt organisering til den store avslutningsfesten som skal være i morgen kveld, i morgen på dagen skal vi presentere bachelorprosjektene våre, på fredag blir det pakking og kanskje noen tårer, mens på lørdag tar vi sats på hjemreisen (og da blir det i hvert fall tårer!). 

Jeg er hjemme mandag kveld. Det blir en uke med fullt opplegg og jeg får ikke kommet meg ordentlig i ”hus” før uken etter jeg kommer hjem. Tirsdag skal vi levere oppgaven på skolen, så skal jeg til mamma og pappa. På onsdag skal jeg på skolen på dagen, så skal vi på reunion til veilederen vår som har vært 4 uker sammen med oss i Tanga , torsdag er det også skole på dagen, så er det avslutningsfest med hele sykepleierkullet på kvelden, fredag er siste dag sammen med de beste jentene fra sykepleien. Lørdag drar jeg til Trondheim i anledning min kjære kusine Oda Mari sin konfirmasjon. Jeg er tilbake mandag 30. Mai, først da skal jeg sette meg ned og puste ut! :-) 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar