torsdag 7. april 2011


I dag har vi vært på besøk hos lille mini og bestemor. Etter mye knoting frem og tilbake for å finne frem, fant vi frem til at de bodde i et slags leilighetskompleks, det vil si et langt murhus med flere rom i. Mini og bestemor bodde på et ca 10 kvm rom, her var det en enkelseng og noen bøtter på gulvet. Bestemor er veldig åpen om hvor fattig hun er og hvor lite hun har å tilby minien på 10 mnd. For dere som ikke leste det forrige jeg skrev om disse to, så er dette en baby som vi møtte på sykehuset som er underernært og syk. Mammaen til barnet dro sin vei da barnet var 6 mnd, og lot henne være igjen med sin svært fattige bestemor som ikke har noe brystmelk eller særlig mat å gi.. Faren (som er bestemors sønn) bor sammen med dem, men bestemor har ansvaret for barnet.. Bestemor er hjertelig og smiler og skravler i vei.. på swahili selvfølgelig.. Vi har hatt med oss en fantastisk dame som er pensjonert sykepleier som har fungert som tolk. Hun har jobbet som rektor på sykepleieskolen i Tanga i flere år. Nå jobber hun for senteret vi bor på og tar med studenter i praksis. Av alle sykepleiere jeg har møtt er hun i særklasse. Selv om jeg ikke skjønner hva hun sier til pasienter så oser det omsorg og myndighet av henne. Hun har et høyt kunnskapsnivå og er en generelt god og sympatisk dame. Jeg ser hvordan pasientene responderer på henne også.. håper virkelig jeg kan ta med meg noe av det jeg har sett fra henne..

Vi hadde med oss litt forskjellig mat til bestemor og en spesiell grøtpulver-blanding  for underernærte barn. Vi kommer til å dra dit flere ganger mens vi er her. Vi kommer også til å ha henne som fadderbarn for å forhåpentligvis kunne bidra til en litt høyere levestandar.. Bestemor har selv født fem barn men har bare to igjen..

Nå har jeg vært her i seks uker.. halvveis i oppholdet.. Hadde det ikke vært for dere der hjemme kjenner jeg at jeg kunne tenke meg og legge skikkelig arbeid i å lære meg språket for å kunne jobbe som sykepleier her.
Men da måtte dere i så fall ha blitt med hele gjengen ;-)

I morgen drar Kine, Elin, Marianne og jeg til Mombasa i Kenya!
 Håper dere har det bra! Stor klem

lille mini ligger stort sett å suger på fingrene sine hele tiden... i mangel på noe bedre..

5 kommentarer:

  1. Både utrolig trist og fint å lese på samme tid. Stakkars bestemor. Hvor gammel et bestemoren? Hvis hun er på bildet ser hun ikke ut til å være veldig oppi årene.. Blir spennende å følge med på hvordan det får med den lille fraomver! God tur til Mombasa. Nkosi sikeleli Afrika :-) haha.

    -Kjetilsen

    SvarSlett
  2. Hei Ingrid!
    Jeg blir med i alle fall! Men du vil kanskje ha med noen fler hvis du skal slå deg ned i Tanzania?
    Klem, pappa

    SvarSlett
  3. Hei kjære datter!
    Skal hilse deg fra mormor.Hun har lest alt du har skrevet, og syntes det var så flott og spennende å følge med deg. Hun likte også godt alle på bildene.
    Jeg er imponert over alt du får oppleve, det er opplevelser som du kommer til å ha med deg hele livet.
    Blir Mini fadderbarn for dere hele livet, eller er det mens dere er i Tanga?
    I morgen reiser jeg til Drammen, skal på landsmøte i alderspsykiatri. Så vi jobber bokstavelig talt i hver vår ende av livet.

    Klem fra mamma

    SvarSlett
  4. Kjetil: Jeg vet ikke hvor gammel bestemor er, hun er bitte liten og tynn og ser kanskje litt eldre ut i virkeligjeten.. jeg tipper 60+
    Hva skal det siste der bety? hehe. <3

    Pappa: Jeg tror vi kunne fått det veldig fint i Tanzania vi to :-D

    Mamma: Så koselig at mormor følger med! "Mini" (er ikke helt sikker på hvordan det fungerer med taushetsplikt her, men siden jeg legger ut bilder og historien til folk dropper jeg å bruke det virkelige navnet deres hvertfall) skal vi ha som fadderbarn til hun er ferdig på skolen, de har eget sponsor opplegg for fadderbarn her på senteret, der målet er at de fullfører college hvertfall.. klem

    SvarSlett
  5. Det var bare et utdrag fra den sør-afrikanske nasjonalsangen, gullet. Ikke tenk mer på det, du :-) Gleder meg til ny blogg snart <3

    -Kjetil

    SvarSlett