søndag 3. april 2011

Et ”hus” med to soverom og 17 (!) tannbørster

Forrige helg ble Elin kjent med ei tanzaniansk jente på byen, hun ville gjerne at vi skulle finne på noe sammen og i går var Elin, Kine og jeg hjemme på besøk hos henne. Hun er 24 år og bor sammen med sin biologiske mor og en ”young mom". Mannen i huset har altså flere koner. Dette var ikke jenta vi var hos sin far, han hadde stukket av fra henne og moren da hun var liten. Dette er visst veldig vanlig i Tanzania. Hun sa også selv at hun ikke ville ha en Tanzaniansk mann fordi hun (heretter kalt Mari) mente at de ikke trodde på kjærligheten..

Mari er en veldig oppegående og reflektert jente og  har utdannet seg til journalist men det var for lite penger i det yrke til at hun kunne jobbe som det, så nå tar hun en toårig utdannelse i noe jeg ikke helt fikk taket på hva gikk ut på.. I alle fall, sammen med mor 1 og mor 2 var det flere søsken, onkler, tanter og søskenbarn som vrimlet rundt. Det var nye folk inn og ut hele tiden. Mari sa at de var egentlig bare 7 stykk som bodde der fast men det var alltid noen som trengte et sted og bo eller bare var på besøk.

Huset de bodde i var av overraskende høy standard. Det vil si at de bodde ikke i kumøkkhytter slik som de som bor i området rundt oss på senteret. Det var rent og fint der, de hadde salong, tv og senger. Mari beskrev familie som middel-klasse, i det la hun at de hadde akkurat råd til strøm, vann og mat. Alle de eldre i familien snakket bra engelsk og flere hadde utdannelse. Men selv med utdannelse er det slettes ingen selvfølge å få seg en jobb.
Mari har et sterkt ønske om å kunne reise til et land hvor hun kan få seg en jobb for å tjene penger som hun kan bruke på mødrene og søsknene sine. Hun fortalte meg at hun ikke vil ha barn selv før hun vet at den familien hun har fra før klarer seg godt.

Mari har svært lyst til å reise til Norge å jobbe som au pair eller hushjelp .Så hvis noen vet om noen som vurderer en au pair for eksempel kan jeg anbefale Mari på det varmeste. Hadde jeg hatt stort hus, barn og full jobb hadde jeg lett ville hatt henne som au pair. Det blir kanskje litt drøyt å  ansette henne til å vaske vår 60 kvadrat leilighet og  hjelpe Ludvig med leksene…

Det første vi gjorde da vi kom på besøk var å få servert frokost. Etter det hjalp vi til med å lage lunsj ute i bakgården deres. Der var hele familien samlet og diskusjonen gikk høylydt. Vi ble forklart at de diskuterte tradisjonelle medisinmenn og en spesiell drikk de hadde som mirakuløst gjorde alle syke friske.. Familien er i utgangspunktet muslimer men Mari sa at de er også kristne. Hun sa at det ikke var så nøye hvilken religion de hørte til ettersom det var den samme gudene de trodde på og de leste både koranen og bibelen. På skolen bruker Mari hijab men ikke ellers.

Det er regntid nå, og etter en skikkelig regnskur tok vi en tur i Tanga sentrum. Mari viste oss rundt og Elin kjøpte stoff som hun leverte til en lokal skredder for å sy kjole.
Det er veldig spennende når Mari forteller litt inside information om den afrikanske kulturen, det er vanskelig å få helt tak på den i hvert fall for oss som bare har vært her litt over en måned.

Vi fikk forresten også malt på henna tatovering på føttene. Og gud hjelpe meg for et syn det er. Hun begynte med å male på føttene mine og jeg lot hun bare kjøre på og regnet med hun visste hva hun drev med da hun malte litt på alle tærne mine. Lenger oppe på foten malte hun fine blomster mønster og det ble bra, men tærne mine, hjelpe meg. Se på bilde sier jeg bare… (Elin og Kines ble ikke noe særlig bedre akkurat..)

Senere på dagen (ja vi var der lenge!) dro vi på basketballkamp mellom to lag fra Tanga . Søskenbarnet til Mari spilte på laget og engasjementnivået på Mari var rimelig høyt! Hun spiller også basket.

Vi inviterte Mari og fetteren på middag på senteret vi bor og det var veldig koselig. De var så tøffe og spiste middagen med hendene rundt langbordet sammen med alle de fisefine europerne som spiser med kniv og gaffel. Vi spiste med hendene da vi spiste hos henne, noe klønete vel å merke..
De var trøtte og slitne og dro hjem tidlig. Jeg og noen av de andre jentene tok oss en tur på byen og svingte oss et par runder i manesjen.

Dette ble et langt innlegg om bare en dag. Håper ikke jeg kjeder dere i hjel med for mange detaljer. 
...Og ja, jeg stod på badet og telte tannbørstene :-) 


GRATULERER så mye med dagen til Therese, Line og Thomas!!!! Håper dere har hatt en herlig dag (hvis du leser dette i dag Therese: jeg ringer deg i kveld! )  



Her spiser vi frokost!

Nabolaget til Mari

Her hjelper vi til og lage mat av noen blader.. :-)

Mamma nr 2 sitt barn, en herlig liten skapning som sjarmerte meg i senk! 

Her ser vi på basketballkamp

Kunstverket tar form

Resultatet! haha sjekk de tærne.. sånn skal jeg gå i hvertfall to uker...

God stemning! 

Her er vi i restauranten på TICC senteret og rokker til lokale hits!  










7 kommentarer:

  1. Superinteressant å lese, Ingrid. Morsomt å lese om hun "Mari" som har samme utdannelse som meg, men at det er så lite penger i det at hun tar en ny en. Setter det fint i perspektiv. Moro at dere har blitt kjent med innfødte også, da, kommer sikkert innpå kulturen og livet i Afrika på en annen måte da. Koste meg med denne. Og herlig bilder! :-)

    <3
    - Kjetil

    SvarSlett
  2. hahaha utrolige fine tær!!! syns du skal få det permanent;)

    tusen takk for hilsenen i bloggen! var koselig å prate med deg! høres ut som dere har det veldig bra, kjenner igjen mye av det dere opplever! gøy :D gleder meg til du kommer hjem og kan tegne og fortelle :):)

    kjempe gøy å lese bloggen og se bildene!
    stor klem!!

    SvarSlett
  3. Kjempe gøy å høre om alt dere gjør :)Du er flink til å skrive, du får det til å bli litt Afrika her jeg sitter. Smiler av alt det rare og får klump i halsen av kontrastene du skriver om. Savner deg! Ha en strålende dag Ingrid :)

    Stor klem fra Evelin

    SvarSlett
  4. Veldig gøy å følge med på bloggen. Du er god til å fortelle :)Og takk for hilsen :)

    Line

    SvarSlett
  5. Så bra at dere får kontakt med noen innfødte, da får dere se litt av dagliglivet fra deres side. Veldig bra det du skriver, og det ser ut til at du har fått god kontakt med en liten sjarmør :)

    Klem fra mamma

    SvarSlett
  6. Hei Ingrid!
    Flotte bilder!(selv om det ser litt pussig ut å sitte på gulvet med så fine stoler og sofa rundt dere). Du ser mange detaljer og forteller spennende om tankegangen og kulturen i Tanzania.
    Selv føler jeg meg sprek etter sesilåmi og er klar for ny tur neste år.
    Klem fra pappa

    SvarSlett
  7. Jeg liker så godt tittelen på stykket :) mamma

    SvarSlett